DEVAM: 112.
(Müstehaza) Bir Temizlikten Diğer Temizliğe Kadar Ğusleder Diyenler(in
Dayandığı Hadisler)
حَدَّثَنَا
عُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ
حَدَّثَنَا
وَكِيعٌ عَنْ
الْأَعْمَشِ
عَنْ حَبِيبِ
بْنِ أَبِي
ثَابِتٍ عَنْ
عُرْوَةَ
عَنْ عَائِشَةَ
قَالَتْ
جَاءَتْ
فَاطِمَةُ
بِنْتُ أَبِي
حُبَيْشٍ
إِلَى
النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَذَكَرَ
خَبَرَهَا
وَقَالَ
ثُمَّ
اغْتَسِلِي
ثُمَّ تَوَضَّئِي
لِكُلِّ
صَلَاةٍ
وَصَلِّي
Aişe (r. anha)'dan, şöyle
demiştir: Fatima binti Ebi Hubeyş Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e
geldi (Burada Urve) yukarıda geçen (297.) Fatima ile ilgili haberi nekletti.
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Sonra ğuslet ve her namaz
(vakti) için abdest ahp namazını kıl" buyurdu.
Diğer tahric: Tirmizi,
tahare; İbn Mace, tahare; Ahmed b. Hanbel, VI, 42, 204
AÇIKLAMA: İbni Mace ve Beyhaki'de Fatima'nın haberi
lafzan şöyle zikredilmektedir: Fatima; Ya Resulullah ben istihaza olan bir
kadınım, temizlenemiyorum. Namazı terkedeyim mi? dedi. Resululah (s.a.v.);
"hayır bu ancak damar(kam)dır hayz değildir. Hayz günlerinde namazı bırak,
sonra yıkan ve kan hasır (seccade) üzerine damlasa da her namaz (vakti) için
abedst al!" buyurdu.
Yukarıda
beyan edildiği gibi "her namaz için abdest al" ifadesinde bulunan lam
vakit manasındadır. Buna göre mana, "her namaz vakti için abdest al,"
şeklinde olur. Tereceme de buna göre yapılmıştır. Hanefilerin görüşü budur.
Yani özür sahibi bir kadının her farz namaz için değil, her vakit için abdest
alması lazımdır.
Şafiilere
göre ise, hadisteki lam vakit manasında tefsir edilmemiştir. Dolayısıyle her
namaz için abdest alması gereklidir, denilmiştir.
Malikilere
göre ise, buradaki emir istihbaba hamledilmiş, her namaz için abdest alması
müstehab addedilmiştir.
Burada
söz konusu olan ihtilaflar farz namazlar içindir; istihazalı bir kadın bir farz
namazın arkasında istediği kadar nafile kılabilir. Bunda bütün imamlar ittifak
etmişlerdir.
Mahir:
Yani ''Vakit için geçerlidir'' diyen'e göre: O vakitte o vaktin farzı, sünneti,
o vaktin önceden kalan kazası, başka namazın kazası, Nafile kazası v.s. için de
geçerli olmak üzere dilediği namazları bir abdestle kılabilir. ''Namaz için
geçerlidir'' diyene göre ise: O vaktin farz namazı ve o namazın sünneti
kılınabilir bir abdestle. Başkası için yeni abdest gerekir.